Raktárkészlet kisöprés!!!
A társadalmi kötődés és a versengő kaland erőteljes egyvelege több milliárd embert késztet arra, hogy novemberben, különösen a hónap utolsó péntekjén megrohamozza a boltokat és a webáruházakat - ez pedig nem más, mint a Black Friday. Ilyenkor ugyanis szinte bármilyen termékre megtalálhatják a legjobb ajánlatokat, legyen az egy szép asztalterítő, egy dekorációs lámpa a nappaliban lévő dohányzóasztalra vagy egy fűszertartó a konyhába.
De elgondolkoztál már azon, hogy honnan is kapta a nevét?
A "fekete péntek" kifejezést először 1869-ben azon a napon használták, amikor két befektető, Jay Gould és Jim Fisk piaci összeomlást okozott az arany árának felértékelésével. Ennek eredményeként a tőzsde 20%-ot esett, a külkereskedelem leállt, a gazdálkodók pedig hatalmas visszaesésének voltak szemtanúi a kukorica és a búza értéke tekintetében.
Csak az 1980-as évek végén vált ez a kifejezés a vásárlás szinonimájává. A kiskereskedők ekkor húzták elő újra tarsolyból a “Black Friday” elnevezést, hogy tükrözzék azt a hátteret, ahogyan a könyvelők a különböző színeket használták. A piros a veszteséget, a fekete pedig a nyereséget jelölte. A Black Friday pedig az a nap lett, amikor az üzletek végre nyereséget hoztak.
Ez a név megmaradt, és azóta egy szezonon át tartó eseménnyé fejlődött, amely több további hasonló vásárlási alkalmat is szült, mint amilyen például a Cyber Monday is.
Az emberek azóta is rendületlenül szeretik a Black Fridayt
Hogy miért? Először is a remek ajánlatok miatt. Sok olyan vásárló van ugyanis, akik a borsos árak miatt nem engedhetik meg maguknak a különféle prémium vagy az exkluzívabb minőségű termékeket, és egyszerűen elvetik a vásárlás gondolatát.
A Black Friday alkalmával viszont az üzletek és a webáruházak általában ezekre az árukra is szuper kedvezményeket adnak. Így pedig már az emberek is szívesebben veszik meg például azt az antiallergén paplant, amivel már régóta szemeznek, vagy azt a bársony sötétítőt, amit már nyáron kinéztek a nappaliba.
Már ki sem kell mozdulni a lakásból
Korábban nagyon sok helyen számított hagyománynak az, hogy a család tagjai korán felkeltek, felöltöztek, és elfoglaltak egy jó helyet a sorban a kedvenc üzleteik előtt fekete pénteken. A dolgok azóta azonban gyökeresen megváltoztak, hiszen már online is szuper Black Friday akciókra bukkanhatsz.
Nem kell megküzdeni a tömeggel, a hideggel vagy a korán keléssel. Helyette egy pihe-puha melegítőben, a takaróval összebújva, forró csokit iszogatva böngészhetünk a webáruházak akciós ajánlatai között. Sőt, sok üzlet a Black Friday alkalmával ingyenes szállítást is kínál, így megtakarítható a benzin- és a postaköltség is.
A Black Friday során történő vásárlás olyan, mint a “háború”, és sokan ezért szeretik
A Black Friday aktiválja a “most kell cselekedni” gondolkodásmódot, és gyakran főként ez okozza azt, hogy az emberek harcolnak, sok esetben pedig sajnos akár verekednek is egy-egy akciós termékért. De a vásárlók nagy része ezt a küzdelmet egyfajta örömforrásként éli meg, arról nem is beszélve, hogy ennek a harcnak köszönhetően az általuk vásárolt termékeknek drámaibb és személyesebb lesz a háttere.
Mindemellett viszont az is elmondható, hogy ez a nap bizonyos módon közelebb hozza az embereket egymáshoz. Sokunkat például energiával, illetve izgalommal tölt el, és igazi közösségi élményként fogjuk fel, ha más emberek közelében lehetünk, miközben a sorban várakozunk.
Ha már háború, akkor nem mehetünk csatába stratégiai terv nélkül
Egyetlen harcos sem teljesítheti a küldetését stratégiai tervezés nélkül. Ezért sokunk már napokkal a Black Friday előtt feltérképezi, hogy mely boltokat keresi fel a plázában, és milyen sorrendben.
“Oké, először bemegyek mondjuk a bejárathoz legközelebb lévő játékboltba, ahol veszek egy Barbie-t Bettinek és egy G.I. Joe figurát Áronnak karácsonyi ajándék gyanánt. Miután ezeket sikerült beszerezni, megrohamozom a mellette lévő elektronikai üzletet, ahol megvásárolom azt a síkképernyős tv-t, amit már hónapok óta kinéztem magamnak. Mindeközben pedig édesanyámat felküldöm az emeleten lévő cipő- és ruhaboltba, hogy megvegye az általam hőn áhított sportcipőt és felsőt.” - ismerős ugye?
Boldogsággal tölt el, ha le tudsz csapni egy-egy szuper Black Friday akcióra
Azok, akik hallottak már az oxitocinról, nagyobb valószínűséggel társítják olyan jelentős életeseményekhez, mint a gyermek születése vagy a házasságkötés. Ez a hormon főként olyan hétköznapi helyzetekben szabadul fel, mint amikor megölelünk vagy megpuszilunk valakit, akit szeretünk.
Paul J. Zak professzor kutatása azonban rávilágított arra, hogy a boldogság hormonja akkor is jelen van, amikor a vásárlók egy kupont vesznek a kezükbe. Közel 38%-os emelkedés volt tapasztalható az oxitocinszintben. Ráadásul sokkal boldogabbnak találták őket, mint azokat a résztvevőket, akik egyáltalán nem kaptak kuponokat.
Hatalmába kerít ilyenkor az a bizonyos elégedettségérzés
Több fogyasztói felmérés is kimutatta, hogy ha az emberek valamit olyan áron vásárolnak meg, amely alacsonyabb, mint amennyit hajlandóak lennének érte fizetni, vagy alacsonyabb, mint a normál ára, akkor az kielégítő érzéssel tölti el őket.
Ha tehát például szuper akciós áron jutottunk hozzá a szeretteink karácsonyi ajándékához, vagy ahhoz a műanyag cseréphez, amelybe később a gondosan nevelgetett orchideánk kerül, az elégedettséget eredményez majd.
Összességében elmondható, hogy a sajtóban és a közösségi médiában olvasható negatív vélemények ellenére a Black Friday igenis nagyon sok pozitív hatással bír. Akár személyesen, akár online veszel részt idén ezen az eseményen, örömteli keresgélést és jó vásárlást kívánunk!